Впечатляващият нов Lexus UX представя визията и лидерството на Главен инженер Чика Како. Целта й е била да създаде нов жанр кросоувър – такъв, който е силен и стабилен, но и стилен и пъргав.
По време на скорошното представяне на UX в Стокхолм, Lexus Европа прекара време с г-жа Чика Како, обсъждайки какво е вдъхновило и мотивирало нея и екипа й при разработката на този нов, впечатляващ Lexus:
Въпрос: Освен Главен инженер, на Вашата посетителска карта пише, че сте и Изпълнителен вицепрезидент на бранд отдела на Lexus. Каква ще бъде ролята на UX в ръста на марката Lexus?
Отговор: През 2017 г. пуснахме на пазара спортното купе LC, за да позиционираме категорично Lexus като визионерска и вълнуваща луксозна, лайфстайл марка. Флагман седанът LS и бизнес седанът ES потвърждават позиционирането на марката по този начин. С първата доставка на автомобили в началото на 2019 г., е ред на UX да създаде изключителни изживявания и да посрещне нов вид клиенти за марката Lexus.
В.: Как UX ще достави това „изключително изживяване“?
О.: Чрез емоции. Вярвам, че е автомобил, който в действителност се свърза с емоциите на хората. Когато потенциалните клиенти видят UX на улицата за пръв път, се надяваме да кажат: „Еха, това е хубав автомобил“. Веднъж привлечени от дизайна, бихме искали да изживеят креативната технология на автомобила, японската майсторска изработка и динамиката.
В.: Как екстериорният дизайн на UX е повлиян от пазарното проучване?
О.: Започнахме проучването още през 2013 г. в САЩ чрез провеждане на серия от фокус групи и посещения по домовете на собственици на автомобили от конкурентни марки. Научихме, че интервюираните са повлияни от конвенционалния външен вид на SUV моделите. Също така те ни казаха, че искат кросоувър, който се управлява като хечбек. Интересното е, че направените заключения от Европа, Япония и Китай са много близки до тези от САЩ.
В.: Каво вдъхнови екипа Ви при разработката на интериора на UX?
О.: Една от мисиите ми се състоеше в това да подчертая емоционалната привлекателност в интериора на автомобила. Купето на автомобила включва компоненти като инструментален панел, седалки, тапицерия, но най-важното е интелигентното оркестриране на тези елементи. Използвахме принципа „енгава“ от японската архитектура, при който интериора и екстериора се свързват естетсвено, както и инженерния принцип „кансей“, чиято цел е да създаде емоционална връзка между потребителя и продукта.
В.: До каква степен Европа е подходяща за новия UX?
О.: Докато работех в Европа, добих впечатлението, че луксът не е само в материалите, но и в изживяванията. В миналото изобразявахме лукса чрез стойността и екстравагантността, концепцията “Art de Vivre” („Изкуството на живеш“) е в радостта от ценности, различни от материалното благосъстояние. Това е идеята, която разработихме в дизайна на новия UX.
В.: Какъв тип хора ще закупят новия UX?
О.: Ключовите думи в концепцията на UX – „Креативен градски изследовател“ и „Изкуството да живееш“ – представят таргетирания потребител с активен начин на живот, който се радва на оживени градски пространства и прегръща стремежа към пътуване, колоездене и ръчнонаправени неща. Или казано с повече конкретика, този потребител може би е млад професионалист, с творческа професия като издател, но с отявлен интерес към дизайна и устойчивия начин на живот.
В.: Защо UX не е „поредният кросоувър“?
О.: От самото начало заложихме уникален характер в UX – автомобил, който въплащава сериозен външен вид на кросоувър, онаследявайки прецизното и отзивчиво усещане от Lexus. Резултатът е напълно иновативен автомобил, който се управлява като хечбек, като едновременно доставя елегантна динамика, съчетана със спокойствие за ума.
В.: От къде идва името UX?
О.: Името UX е производно от концептуалните ключови думи “Urban + X-over (crossover) = UX (градски + кросоувър). Напълно по съвпадение първите букви от английското словосъчетание “Creative Urban Explorer” („Креативен градски изследовател“) от думата CUE на английски, която означава възможност. Всъщност харесвам думата, тъй като тя е ясно и сбито изражение на концепцията на автомобила.
В.: Как UX ще посрещне нуждите на дамите шофьори?
О.: Днес е често срещана гледката на жени шофьори на кросоувъри в града, голяма част от тях са запленени от могъщото му присъствие и спортен дизайн. Същевременно част от тях намират маневреността на високия кросоувър за предизвикателство. Искам да предизвикам тази представа като предложим автомобил с изключително пъргаво поведение, който се кара лесно като хечбек.
В.: И накрая, как мотивирахте екипа си през последните пет години?
О.: (смее се) Със завод, може ли да повярвате! Срещнахме се с много променящи се изисквания и предизвикателства, докато работихме върху новия UX. Имах нужда от тема, който да изразява това, затова нарекох имейл групата на екипа ни на японски завод „Лантана“. Въпреки крехкия си вид, „Лантана“ е много здрав и не се влияе лесно от промените в средата. Вдъхновена от този завод, знаех че екипът ми ще расте все по-силен и по-силен по време на проекта.